MARO achtergrondinformatie

MARO staat simpelweg voor de kwaliteit en klantentevredenheid!

Vanuit mijn vele hobbycontacten hebben we in beginsel een behoefte in de taxatiemarkt ontdekt, namelijk dat er nog niemand echt gespecialiseerd is in het taxeren van Japanse klassiekers, youngtimers & sportwagens alsmede gemodificeerde auto’s.

Hiermee is het in 2005 begonnen. Na verloop van tijd kwam de vraag of het niet mogelijk was om ook andere merken te doen, alsmede de gestylde auto’s uit de tuningscene. Sinds 2007 jaar doen we ook BPM Tegenbewijstaxaties met groot succes en regelmatig komt er een leuke motorfiets, trailer, caravan  of camper voorbij. We zijn dus van alle markten thuis!

Wij taxeren uw geliefde bolide voor wat hij of zij echt waard is. Geen irrealistische hoge of lage waarde, maar een echte waarde waarmee u bij een eventuele schade een vergelijkbare auto kunt kopen of een kwalitatief minder goed exemplaar in dezelfde staat kunt krijgen. Vanzelfsprekend wel in alle redelijkheid. Het is natuurlijk vaak ook mogelijk om tegen herbouwwaarde te verzekeren en deze te vermelden, geef dit dan vantevoren ook aan!

Belangrijk is dat we ook als liefhebber graag úw verhaal horen en daar doorgaans ook wat tijd voor hebben, ook over de achtergronden van eventuele restauratieklussen en projecten en bekijken graag uw fakturen en/of fotoreportage!

Een stukje persoonlijke achtergrond: ik ben opgegroeid met het Japanse automerk Toyota. Mijn vader was sinds eind jaren ’60 tot circa 1985 werkzaam bij een bekende Toyota-dealer, waardoor het enthousiasme voor de Japanse automerken en – in het begin – Toyota in het bijzonder, verder groeide.

Vanaf 1990 heb ik bij diverse dealers van Japanse automerken (Toyota, Mazda, Mitsubishi en Subaru) op de verkoopafdeling en werkplaatsreceptie gewerkt inclusief enkele jaren bedrijfsleider alwaar ook de in te ruilen (of in te kopen) auto’s getaxeerd werden. Naast het commerciële werk, werd er ook vanuit de werkplaatsreceptie aan de technische kant gewerkt. De verdere auto-achtergrond ontstond ook zeker tijdens de opleiding bij het IVA (Instituut voor Autobranche en Management) te Driebergen, alwaar de HBO studie afgerond werd met het zwaarste A-niveau met het befaamde ‘speldje’.

Mijn laatste dagelijkse werkervaring in loondienst speelde tussen eind 2001 tot 2008 en zit in een ander stukje autobranche, namelijk als Schade Coördinator bij een kleine onafhankelijke leasemaatschappij, waarbij er regelmatig schades (voor)getaxeerd moeten worden in verband met het eventueel inschakelen van een onafhankelijk expertisebureau. Daarnaast behoort de inname en taxatie van de ex.lease-auto’s tot de dagelijkse werkzaamheden, wat alles bij elkaar een enorme hoeveelheid ervaring geeft met het constateren van technische malheur, matig gerepareerde schades, etc. Aangezien taxeren van auto’s nauw samenhangt met verzekeringszaken, is vanzelfsprekend ook het Assurantie-B diploma behaald, wat een WFT vrijstelling opgeleverd heeft. In die periode waren de werkzaamheden als zelfstandig ondernemer nog part time. Sinds voorjaar 2008 is dit fulltime en met succes!

Naast de genoemde werkervaring is er sinds 1993 ook het hobby-aspect in wat officiëler vaarwater gekomen met het lidmaatschap van de Toyota Automobiel Club Nederland begin 1994 en de bestuursfuncties bij deze club sinds het einde van datzelfde jaar tot medio 2012! Sinds half 2012 is er voor de echte liefhebbers een nieuw platform voor Toyotaliefhebbers opgericht, namelijk ToyotaFans.nl. Vanzelfsprekend zijn er prima contacten met vele andere clubs.

Het bezig zijn met de Japanse – en dan vooral de klassiekers en youngtimers – is een stuk hobby, waaruit een bepaald specialisme ontstaat, die een commerciële taxateur niet zo snel kan krijgen. Men is vaker enthousiaster voor een Porsche, een Austin-Healey of een Volvo Amazon, eigenlijk stukken minder zeldzaam dan veel Japanse klassiekers! Dit wil natuurlijk niet zeggen dat andere merken niet interessant zijn, want ook deze komen regelmatig langs tijdens onze werkzaamheden.

Na al die jaren krijg je natuurlijk een prima kijk op de zwakke punten van de diverse modellen en kun je een objectieve schouwing doen en een juiste realistische (wat juist ook een hogere – niet bovenmatige – waarde kan zijn, dan die iemand geeft die geen affiniteit heeft met de auto’s uit Nippon) taxatierapport kan verstrekken. Dit vanzelfsprekend volgens de richtlijnen welke een verzekeraar verwacht van een taxatierapport volgens het vroegere Artikel 275 van het Wetboek van Koophandel c.q. Artikel 7:960 Burgerlijk Wetboek.

Een specialisme is goud waard! Zeker als het vanuit een hobbymatige achtergrond stamt.

Zelf ben ik tevens in het bezit van hobby-auto’s (hobby: Toyota MR2 3.0 GT-i 24V V6 T-Bar uit 1990 (en voorheen o.a. een Toyota Mark II 2000 uit 1971), welke al enige tijd geschorst is wegens technische problemen, de tijdelijke vervanger is een 1991 Toyota MR2 2.0 GT-i 16 T-Bar  en Honda S2000’06 van Japanse origine en voor dagelijks gebruikt een bijzonder zuinige en krachtige Skoda Octavia III Combi 1.4TSI Elegance Businessline en sinds 2007 een aangeklede Daihatsu Trevis. Wel hebben we gekozen in het kader van het milieu en uitstoot voor recente auto’s met een zo laag mogelijke uitstoot (Octavia 121 gram/km CO2 uitstoot en A label!) en de Trevis heeft zelf al een schoon B-label) en combineren zoveel mogelijk ritten, ook om een vriendelijk kostenplaatje aan te kunnen bieden!

Wat kunnen wij allemaal voor u doen?

* Uw klassieker(s) en/of youngtimer(s) volgens Artikel 7:960 BWtaxeren voor uw klassiekerverzekering of andere autoverzekering. Ook jongere en speciale auto’s en motorfietsen willen we graag voor u taxeren. Wij zijn – met vele collega’s – trots op om een onafhankelijke taxatiebedrijf te hebben, echter zijn er enkele verzekeraars welke met vaste adressen werken. Informeer gerust bij ons welke verzekeraars onze rapporten accepteren, welke adressen we ook zeker kunnen adviseren qua kwaliteit en premie! Vraag gerust hiernaar!

* Uw auto(s) taxeren voor overname, echtscheidingsprocedure, noodverkoop of nalatenschap.

* Diverse diensten zoals: mysteryman verkooponderzoeken, etc.

* Advies geven bij aan-/of verkoop van auto’s. Op een hefbrug bekijken is modelijk!

* Uw zakelijke gebruikte klassieker of youngtimer (15+) taxeren voor de waarde in verband met de fiscale bijtelling (WEV).

* BPM- tegentaxatie bij import van buitenlandse auto’s (één van onze specialiteiten en een fors deel van onze omzet).

 

Klassieker- en youngtimeronderdelen:

Voor de wat rustigere periode in het jaar én om onze bedrijfsruimte rendabel te kunnen gebruiken, hebben we sinds 2012 ook een aantal grote partijen (vaak) New Old Stock (NOS) klassieker- en youngtimer onderdelen gekocht om deze stuksgewijs te verkopen en te bewaren om medeliefhebbers te helpen tegen scherpe prijzen. Af en toe zit er ook wat voor recentere auto’s tussen (weer handig voor schadeherstel van import auto’s o.a.).

Bekijk gerust onze online voorraad, welke dagelijks bijgewerkt zal worden.

Regelmatig komen er ook toevoegingen bij! Kom gerust regelmatig terug. Zodra er gelegenheid is, zetten we ook regelmatig een deel van de voorraad op marktplaats.nl.

Geef een reactie