Waarom taxeren?

Waarvoor is een taxatiewaarde nodig?

Een taxatie is nodig voor een cascoverzekering om de vervangingswaarde vast te stellen van het te verzekeren voertuig en wel specifiek in de uitvoering en kwaliteit van het te taxeren voertuig. Kort is ingegaan op de betekenis van de artikelen in het Wetboek van Koophandel, de artikelen 273 (open polis), 274 (vaste partijentaxatie) en 275 (de door een deskundige vastgestelde vaste taxatiewaarde, die alleen aantastbaar is bij bedrog).

IMG_1084 IMG_0978 IMG_0692 IMG_0791

Tegenwoordig is Artikel 275 W.v.K. vervangen door Artikel 7:960 Burgerlijk Wetboek.

In het verleden konden taxateurs zich onderscheiden door zich te laten beëdigen door een rechtbank. Echter zijn dit maar een handjevol mensen, de laatste verlengingen zijn dus ook in 2005 al verlopen en eigenlijk niet meer als zodanig bruikbaar. Sinds 2000 is de titel taxateur (net als makelaar) vrijgegeven en kan ‘iedereen’ zich taxateur of makelaar noemen. Het onderscheid is nu dus het vertrouwen dat een taxateur uitstraalt en zijn of haar expertise.

Het beroep ‘Taxateur in Automobielen’ valt volgens de Kamer van Koophandel en fabrieken onder de ‘vrije beroepen’, wij zijn echter bij de Kamer van Koophandel ingeschreven met als officiële startdatum 1 september 2005.

Voor de verzekering gaat het om een “vervangingswaarde”. Deze waarde wordt bepaald om de verzekerde financieel schadeloos te stellen voor het verlies of een total loss schade van zijn voertuig en de uitkering van de verzekeraar, welke is bedoeld om weer een gelijkwaardig voertuig te kunnen kopen.

Een hobby-auto, of het nu een Toyota MR2 van 1995 of een Volkswagen Karmann Ghia van 1965 betreft, kan vaak verzekerd worden volgens de vaste deskundigentaxatie volgens de richtlijnen van Artikel 7:960 van het Burgerlijk Wetboek. Dit is natuurlijk vooral interessant bij een volledig casco (all risks) dekking.

Maar ook bij alleen een WA-dekking kán het verstandig zijn om bij een forse schade de waarde van vóór het evenement (het kan een aanrijding zijn, maar ook brand of diefstal) aan te kunnen tonen. Bij dekking volgens Artikel 7:960 BW krijg je dan de getaxeerde c.q. verzekerde waarde vergoed bij totaalverlies en in het geval er een WA dekking is, kun je naar de tegenpartij (mits deze aansprakelijk is) een vuist maken en de waarde aantonen, waarbij de schade-expert van deze verzekeraar het in zijn schadevaststelling meeneemt.

De inhoud van het taxatierapport.

Vanzelfsprekend worden gegevens opgenomen ter identificatie van het voertuig en zijn eigenaar. Technische, constructieve gegevens zijn van belang. Ook de geldigheid van de APK noemen om vast te stellen dat er aan deze voertuigverplichting is voldaan.

Pas echt onderscheidend wordt het rapport bij de beschrijving van de kwaliteit van het voertuig en de opname van bijzonderheden.

De beschrijving van de kwaliteit van technische onderdelen als motor en aandrijflijn, stuurinrichting en remmen, maar ook van plaat- en chroomwerk, rubberdelen, bedrading en verlichting en interieur. Met name gaat het om de voertuigeigen roestgevoelige delen.

Om een algehele indruk vast te leggen zijn ten minste vier foto’s noodzakelijk, van links voor en rechts achter, van motorruimte en interieur. Dit kan eventueel aangevuld worden met foto’s van de kofferruimte of het dashboard. Wij maken doorgaans veel méér foto’s dan de standaardhoeveelheid!

Taxaties – klassiekers en youngtimers (en ‘specials’ van alle merken). MARO Taxaties taxeert uw hobby-auto volgens de richtlijnen van Artikel 7:960 BW (voorheen artikel 275 van het Wetboek van Koophandel). Op basis van deze vaste taxatie kunt u tegen deze waarde uw auto verzekeren, mits deze natuurlijk een casco (klassieker)verzekering heeft. Wij hebben ons oorspronkelijk toegelegd op de specialisatie in het taxeren van Japanse klassiekers en youngtimers, maar na verloop van tijd bleek de vraag vanuit eigenaren van andere merken enorm te zijn en vanzelfsprekend kunnen we alle auto’s taxeren!. Dit kunnen leuke ‘Custom Cars’ zijn of originele auto’s (van alle merken) die in een fraaie staat verkeren.

DSC07946 IMG_9766

Verdere informatie

Wat een opvallende specialiteit van ons is, is de taxatie van de zogenaamde Custom Cars, dus auto’s die behoorlijk verbouwd zijn en daar doen we er enorm veel van, dusdanig veel dat we een forse expertise opgebouwd hebben in de loop der jaren.

Ook is het sinds 2007 mogelijk om uw motorfiets door ons te laten taxeren, mits er voldoende informatie van te vinden is, ook customized bikes zijn bij ons van harte welkom.

Voor de liefhebber is zijn of haar hobby-auto natuurlijk een way-of-life, daarom is het natuurlijk leuker dat een taxateur ook echt geïnteresseerd is in uw bolide en echte interesse heeft in de achtergrond van de auto en dit ook leuk vind. Dus zeker geen snel rondje om de auto en wat gegevens opnemen en een handelswaarde op een summier rapportje stuurt. Beter een kwaliteitsopname en -rapport, zodat er bij een eventuele schade-afhandeling er ook een echt goed en gedetailleerd beeld van uw auto gegeven kan worden.

Voordat u uw auto laat taxeren is het altijd raadzaam om na te vragen óf uw auto als een klassieker c.q. youngtimer verzekerd kan worden. Verstandig is altijd om even na te vragen of de tussenpersoon, gevolmachtigde of verzekeraar uw auto met een taxatierapport volgens Artikel 7:960 BW wil verzekeren. Soms heeft een verzekeraar een lijst van vaste taxateurs, hoewel in dat geval vrijwel altijd expertise en ervaring op het gebied van klassieke en speciale Japanse auto’s ontbreekt, maar bijvoorbeeld ook bij de gemodifi-ceerde Custom Cars. Dít punt is juist waar MARO Taxaties in excelleert! Daarom hoeft lang niet altijd een taxateur uit het lijstje gekozen te worden als er een beter alternatief voorhanden is. Men kan altijd deze website bekijken voor meer achtergrondinformatie.

Vanzelfsprekend kunt u uw auto voor de eigen gemoedsrust ook bij een beperktere verzekeringsdekking dan volledig casco laten taxeren. In het geval van een verhaalbare autoschade kunt u aantonen wat de staat van de auto was voor deze gebeurtenis. In dit geval gaat het niet om een vaste taxatie (dat is alleen van toepassing bij de eigen verzekering), maar om een handleiding waar de schade-expert rekening mee kan houden.

Zonder taxatierapport gaat men vaak uit van de standaard vervangingswaarde van de auto, zeg maar wat hij ‘in de handel’ doet. Liefhebbersauto’s verkeren doorgaans in een heel andere conditie en zijn vaak met kwalitatief goede extra’s uitgerust.

Een unique selling point van MARO is dat wij geen problemen hebben met taxaties in het weekeinde (of in de avonduren als het in een route in te passen valt), dus u hoeft er niet speciaal een dag voor vrij te nemen. In de zomermaanden is het zelfs mogelijk om in een straal van circa 100 km vanaf Kerkenveld in de avonduren een afspraak te maken.

Vanzelfsprekend is het mogelijk om een spoedafwikkeling te doen, waarbij we binnen 24 uur het digitale taxatierapport als pdf-bestand door kunnen mailen (de originele rapporten gaan met de reguliere post mee).

U kunt met uw auto naar ons toe komen, maar een bezoekje aan huis is vanzelfsprekend ook mogelijk. Op de prijslijst staat welke afstand inclusief is en wat de eventuele meerkosten kunnen worden. Natuurlijk is halverwege afspreken ook mogelijk. Wat dat betreft zijn wij zeer flexibel. Voor clubleden hanteren we extra leuke tarieven!

IMG_1061 IMG_7201 IMG_9195 DSC03017

Tijdens clubevenementen taxeren is ook mogelijk! Vooral als er sprake is van meerdere auto’s op dat zelfde treffen, kan er een extra scherp tarief berekend worden, aangezien de reiskosten dan verdeeld kunnen worden en er een vorm van kwantumkorting gegeven kan worden. Meer informatie hierover op verzoek via de contactbutton. Vanzelfsprekend kan er een leuk tarief berekend worden bij meerdere taxaties op één adres of in één regio. In het geval van gecombineerde afspraken op één dag kan het natuurlijk voor iedereen schelen. Mailen voor meer info kan natuurlijk altijd.

Vanzelfsprekend kunnen wij u ook op tijd een berichtje sturen (mits uw goede e-mailadres bij ons bekend is!), zodra de – doorgaans 24 of 36 maanden – geldigheidsperiode afloopt.

Onder de bijzonderheden moeten ook accessoires meegenomen worden en de wijze van stalling en diefstalpreventieve maatregelen. Verder daarbij noemen tot welk niveau het voertuig origineel is, afgeleverd conform in het bouwjaar c.q. welke modificaties zijn aangebracht. Welke restauraties zijn aangebracht en door wie en wanneer. Betreft het een origineel Nederlands voertuig of een latere import, dit is zeker ook belangrijk voor de waarde. De Nederlandse auto heeft doorgaans een hogere nieuwprijs gehad. Belangrijk is vooral de historie van de auto; zijn er fakturen e.d. beschikbaar om de geschiedenis (kmstand!) te checken.

IMG_1102 IMG_0953 IMG_0978 IMG_0680 IMG_0692 IMG_0770 IMG_0791 IMG_9842 IMG_9752 IMG_9761 IMG_9667 IMG_9520 IMG_9469 IMG_9652

Comments are closed.