MR2 Project VZW20

Laatste update: 30-12-2009

Na een lange zoektocht heb ik mijn fraaie witte én origineel Nederlandse MR2 2.0 GT-i 16 T-Bar uit 1990 in oktober/novermber 1999 gekocht bij een Toyotadealer. De MR2 had toen 084.388 km geheel gespecificeerd met onderhoudshistorie.

Sinds die tijd zijn er diverse upgrades gedaan, zoals de uitlaten: via een Remus naar een nieuwe Romax en direct een nieuwe Sebring, welke later een EPS katvervanger als assistentie kreeg en sinds begin 2006 de Skytune loud RVS uitlaat.
De MR2 was al voorzien van o.a. de vierdelige achterspoiler, originele radio/cassette met aparte CD speler, die bij mij weer werd vervangen door een 1DIN radio/cassette met 10CD wisselaar van Sony aangevuld met een Sony Active subwoofer, deze maakte weer plaats voor een 2DIN Toyota radio/cassette mét 6CD wisslaar geïntegreerd. Dit gaat in 2009 terug naar een 1DIN radio/CD speler en nieuwe en betere speakers.
Verder had de MR2 al de 17" LM wielen, welke in de loop der tijd op steeds bredere voet kwam te staan (thans: 215/40ZR17 vóór en 235/40ZR17 achter, vanzelfsprekend met A merk banden: Good Year Eagle F1). Ook had de MR2 al het radiateurbeschermende gaas en een dubbele strutbar voorin plus een K&N sportluchtfilter,
Later volgenden o.a.: MY98 voorspoiler met overige delen in kleur mee laten spuiten, turbomotorkap begin 2001, motorruimtekruis in grijs metallic gespoten én de veerpootverstevigingsplaatjes, gele Sport Koni schokdempers, EBC sportremschijven + GreenStuff remblokken en Goodridge stalen remslangen, etc., etc.

Voor 2009 staat er het nodige op de planning, waarbij er stapsgewijs steeds meer foto's en info hieronder komt te staan.

De 3VZ-FE motorconversie, een 3.0 V6 Four Cam 24V uit de Toyota Camry met slechts 79.000 km en een Toyotaservice historie met originele onderdelen, die overigens niet echt oud zijn, maar zeker vernieuwd gaan worden!


De donormotor direct na aflevering. CAR Toyotaparts.


De waterpomp lijkt niet eens zo oud! De gehele motor gaat uitelkaar, wordt gecontroleerd, voorzien van nieuwe (kop)pakkingen en keerringen en krijgt een nieuwe laklaag: zilver met een staalgrijs metallic deksel.


Zie daar maar eens uit te komen!


De cilinderlektest gaf enorm lage waardes aan van tussen de 1% en 3%. Rond de 7% zou normaal zijn en veel 3S-GTE motoren zitten boven de 10%! Prima torretje dus!


Op dit moment (begin maart 2009) gaat de motor uit elkaar en zal als deze klaar is, voorzichtig aan met enige aanpassingen in de MR2 komen.


Meer power is ook meer stopkracht, daarom een groter remsysteem van een latere MR2 generatie, hier net schoongespoten.


En in de grondlak.


Hier in de eindkleur staalgrijs metallic, er komen nog enkele grijze laklagen op en een blanke laklaag als finish.


Aangezien door de grotere remmen mijn als nieuwe 14" reservewiel(en) niet meer passen, heb ik een set minder mooie 15" op de kop getikt van een latere MR2. Dit exemplaar is hier ontdaan van wat afgebladderde lak en zal ook in de kleur van de remklauwen gespoten gaan worden.

Voor mensen die even willen horen wat deze V6 (gekoppeld aan een lowsound Skytune in dit geval) doet (geluid hard!!):

Verdere plannen zijn: montage gasveren motorkap, ook achter gele Sport Koni schokdempers, lichtgewicht Fidanza vliegwiel, cilinderkoppen port & polish, SMT6 Piggy Back ECU naast de 3VZ-FE M/T (handgeschakeld!) Toyota ECU, Eibach Pro-Kit verlagingsset, set extra benodigde meters, nieuwe T-Bar en dakpaneel rubbers, Turbokoppeling, rondom grotere sportremschijven + RedStuff remblokken, etc. Wordt zeker vervolgd!


Intussen zijn er vanuit de USA & UK een paar interessante pakjes aangekomen. Het eerste is een lichtgewicht aluminium sportvliegwiel van Fidanza en het tweede een shortshifterkit voor de versnellingsbak.


De aangepaste rechter motorsteun (nog niet afgewerkt) is pasklaar.


Het bewijs dat de Toyota ECU van een handgeschakelde (Manual Transmission) afkomstig is... very rare!


De motor is inmiddels gedemonteerd.


De waterpomp blijkt toch niet helemaal fris te zijn, dus daar komt een nieuwe op!


Een beetje vuil, maar de cilinders zijn in topstaat! De koppakkingen waren trouwens niet al te best meer!


Één van de cilinderkoppen gedemonteerd. Het gietijzere uitlaatspruitstukje is al zeer goed vormgegeven en daar kan geen winst mee gemaakt worden. Twee lambdasondes aanwezig!


De nokkenassen, in bijzonder goede staat, zie de nokken!


Het Port & Polish werk kan beginnen. Het gaat wat grondiger worden dan wat Woodsport doet, dus voor meer topvermogen met behoud van veel draaimoment in de lagere toerenregionen. De klepseals waren nog redelijk goed, maar als de boel toch gedemonteerd is, is vervangen een kwestie van een paar tientjes aan originele onderdelen en wordt motorolieverbruik tot een minimum gereduceerd!


Een beginnetje met het poorten (frezen) van de scherpe hoeken en het verfijnen van het in- en uitlaattraject.


Joshma met deze nuttige klus bezig.:-)


Op donderdag 19 maart de MR2 alvast aan de strenge blik van APK keurmeester Marco van Auto Edison in 's Gravenzande laten onderwerpen. Ondanks een aantal maanden winterslaap was het ritje van 50 km al voldoende om de CO waarde laag te houden. Met vlag en wimpel weer goed tot 11 mei 2010. Dit is alvast geregeld en kan de MR2 zodra ik de schorsing kan beëindigen (vanaf 25/3/2009) eventueel direct naar Joshma als de motor klaar is.


De remklauwen zijn inmiddels voorzien van enkele lagen staalgrijze metallic lak + 2 lagen blanke lak.


Het reservewiel staat in de grondlak.


Een blik op de huidige onderzijde, let op de kleur van het subframe (gaat ook staalgrijs worden) en de motor en bak weer schoon en helder zilver gespoten.


De nu weer vuile RVS Skytune loud uitlaat.


De eerste twee inlaatpoorten zijn al aardig ver 'gepoort'. Dit is de grondiger versie van de cilinderkopflowjob van Woodsport. Ik benieuwd wat het uiteindelijk op gaat leveren. De SMT6 Piggy Back ECU is inmiddels besteld en ligt klaar bij JP's Tuningshop, zodra de motor in de MR2 zit, we z.s.m. de dyno op kunnen om deze te laten installeren en de inwendig schone motor schoon kunnen houden, met een leuke powertoename natuurlijk!


Via Ebay UK op de kop getikt: bijpassend motor werkplaatshandboek!

De laatste 5 weken (we spreken over half april nu) heeft het technische werk stilgelegen wegens het afronden van een ander lopend project. Hopelijk kunnen we de komende week een forse slag slaan, aangezien de tijd vliegt! De oorspronkelijke planning was dat de MR2 nu zo'n beetje voorzien zou zijn van alle leuke dingen en zo'n beetje weer rijdbaar zal zijn. Grondig werk heeft z'n tijd nodig, hopelijk kan de MR2 binnen een paar weken richting Lexmond verhuizen!


Nog even een fotootje van de MR2 onderweg naar Maastricht op vrijdag 10 april Karfreitag am Nürburgring, hier met de originele bumperknipperlicht units. Mijn heldere (met een kleine steenslagbeschadiging) heb ik verkocht en een nieuw set zal een dezer dagen besteld gaan worden.


Op deze dag is de magische 150.000 km overschreden! In 1999 gekocht met 084.488 km en nu 9,5 jaar later de 150k, wat op een kleine 7.000 km/jr komt. Nét onder het gemiddelde wat de klassiekerverzekering toestaat! De laatste jaren zijn de kms wel wat sneller gegaan. De dashboardlampjes worden binnenkort allemaal vernieuwd!:-)


De gele Koni-Sport schokdempers voor achter zijn inmiddels binnen, met dank aan: Infinity Performance.


De huidige 2DIN Toyota Celica ZZT230 audio unit die in de verkoop gaat voor de handige knutselaar (CD wisselaar heeft een storing).


Het 15" reservewiel in de staalgrijze kleur (later nog enkele lagen blanke lak gekregen).


Inmiddels ligt de Bluetooth Sony Xplod headunit ook al klaar (de andere is in de Outlander gegaan).


Een set prima 200W Sony Xplod 3-weg speakers voor in de portieren, de originele 20W speakertjes waren verteerd en kraakten alleen nog maar.


De originele speaker er nog in.


De Sony gemonteerd. Met een beetje handigheid zit hij er goed en trillingsvrij in, het geluid is nu al prima te noemen!


Op termijn nog een keer een nieuw rechterportier rubber bestellen. Waarom mag duidelijk zijn!


Vers aangekomen vanuit de UK: de grotere gegroefde en rondom geventileerde remschijven voor de latere MR2 Turbo (voorzien van silver zinc coating) met bijpassende EBC RedStuff sportremblokken via Ebay UK - CRN Products. Wat MR2 ervaringen zijn hier te lezen.

Zodra e.e.a. op de MR2 gemonteerd is, zal een hertaxatie (de laatste is van september vorig jaar) plaats moeten vinden door de sponsor van deze pagina: MARO Taxaties.

Na ongeveer 7 weken stilstand, gaat Joshma weer verder met de cilinderkoppen. Inmiddels (begin mei) is er weer enig werk aan een cilinderkop verricht. De komende tijd zal het sneller gaan. In eerste instantie zou het gehele technische project ongeveer een maandje geleden al afgerond moeten zijn. Hopelijk gaat het nu crescendo!

Inmiddels zijn een aantal items (Eibach Pro-Kit, Stri X-Line meterset met 1DIN meterpaneel en een nieuwe set heldere bumperlichten) besteld, heeft Joshma een set urethaan wielophangingsrubbers en alle fusee- en stuurkogels klaar liggen om te vernieuwen (als we dan toch bezig zijn!).


De 3VZ-FE op de oorspronkelijke plek, namelijk in de Camry 3.0 V6 GX Automaat.


Via een collegaclublid op de kop getikt: een gloednieuw origineel kofferklep embleem (incl. plaklaag en pootjes).


Tevens op de kop getikt via een collegaclublid: een set 20 mm SCC spoorverbreders. Deze moet ik nog even opknappen en in dezelfde staalgrijze kleur spuiten als de rest.

Inmiddels zijn we weer 9 weken verder (medio juli 2009) en is het hoog tijd voor een update. Voor onze zomervakantie zijn er in mei nog een aantal leuke items binnengekomen.


De Eibach Pro-Kit verlagingsverenset. Topkwaliteit en volgens zeggen zeer goede rijeigenschappen (pas harder tijdens het betere stuurwerk). 25 mm verlaging.


De 1DIN meterhouder voor boven de headunit en drie 52 mm smoke Stri X-Line (volgens kenners stukken beter onderhuids en qua aanwijzing dan bijvoorbeeld RaidHP) met zwarte wijzerplaten en witte telleraanduiding om zo dicht mogelijk bij het MR2 dash te blijven. J-Spec staat op de doos.:-)


Urethaan wielophangings 'rubber' kit. Vervangt alle rubbers in de wielophanging en zorg voor wat meer feeling met het wegdek. Tevens ligt er een set fuseekogels e.d. klaar, zodat alles weer nieuw is.

 

Qua werkzaamheden aan de cilinderkoppen was er medio mei enige progressie te zien (zie de onderstaande foto's):

 

Begin juni waren beide cilinderkoppen klaar (op enig polijstwerk van de uitlaatpoorten na) en lagen ze bij het revisiebedrijf ter controle en om te reinigen. Op dit moment zit de motor grotendeels weer in elkaar. Tijd om weer eens foto's te maken!

Vroeg in juni was eigenlijk vrijwel alles klaar om te monteren, echter stonden de 24 nieuwe klepseals nog in backorder, die zijn begin juli binnen gekomen.

De onderstaande foto's zijn van medio juli: de motor is 95% klaar opgebouwd, alles is gespoten, het subframe is ook al in de betreffende kleur gespoten (alleen nog blanke lak en na het uitharden de boel in de wax zetten).

Hier de motor al voorzien van alle nieuwe snaren, spanners, waterpomp, klepseals en (kop)pakkingen. De ontsteking e.d. volgt nog als e.e.a. aangesloten is.


Het subframe van de achterwielophanging. Deze wordt ook omgebouwd naar een late versie, wat een beter (en veiliger) weggedrag oplevert, zeker met wat meer gewicht achterin en een forse power toename.

Het subframe (en alle overige holle delen) zal nog een inwendige antiroestbehandeling krijgen.


Na 5 weken eindelijk weer een update nu er weer iets te melden valt!

Eind juli was de motor dusdanig klaar dat de MR2 naar Lexmond kon. Helaas bleek enkele dagen later Joshma last te hebben van zijn pols (pezen), wat als het tegen zou zitten, een langdurige kwestie kon worden. Ik zag het seizoen al helemaal voorbij vliegen (inmiddels al meer dan een half jaar sinds de aankoop van de motor).

Maar... na een week of drie stilstand kwam de verrassende melding dat de tweeliter 3S-GE motor er uit was en dat deze door de nieuwe eigenaar opgehaald kon worden, wat dus in de laatste week van augustus gebeurd is. De kortere (later modeljaar) reactiestangetjes voor de achterwielophanging en alle nieuwe stuur- en fuseekogels waren ook binnen en ook de nieuwe Denso Iridium 'Tough' VQ20 bougies (100.000 km) liggen klaar om te monteren. Alleen eerst nog de kabelboom van de V6 omleggen. Normaal loopt deze van rechts naar links en in Engeland leiden ze hem weer terug naar links langs de warme uitlaatgasrecirculatie/spruitstuk, wat geen ideale situatie is. Joshma heeft de kabelboon geheel aangepast en perfect afgewerkt (foto volgt later) zodat het er strak uitziet en geen problemen kan veroorzaken.


De oude motor met 151.000 km gaat naar een andere MR2. De nog erg verse koppeling (1 jaar/6.000 km oud) gaat in de verkoop, net als de voorpijp met flexibel stuk/lambdasonde en de nog redelijk frisse dynamo.


De originele ECU nog in de kofferbak.


De uitgebouwde onderdelen (veerpoten, aandrijfassen, etc.).


Nieuwe bestelling binnen: Momo Race met bijpassende naaf (tenminste daar gaan we vanuit, want zolang de MR2 niet horizontaal staat, is hij niet te passen).


De recente foto met de omgelegde bedrading (inmiddels strak afgewerkt), dusdanig dat alle huidige items (inclusief motorruimte ventilator via de sensor, de economylampjes en oliepeillampje) weer werken.


De lege motorruimte. Deze zal netjes schoongemaakt worden en de hitteschildjes krijgen een nieuwe alukleurige laklaag. De staat is top qua roestvorming!


Even het nummer van de (enkele jaren geleden nieuw gemonteerde) startmotor archiveren.


Nieuwe stofhoezen voor de nieuwe gele Koni's gehaald.


De versnellingsbak gedemonteerd. Ook deze zal schoongemaakt worden en een fraai alukleurig zilveren laklaagje krijgen en wederom (de laatste verversing daarmee was een jaar geleden) gevuld worden met synthetische bakolie met weer een teflon toevoeging.

Begin september gaat Joshma op vakantie, dus is het nog even geduld oefenen, maar zodra hij terug is, zal het hopelijk weer vlotten. We gaan er zeker nog vanuit dat we in september wat mooie (inrij)ritten (incl. aansluiten en afregelen van de PerfectPower SMT-6 piggyback motormanagement op de rollenbank in Goes) kunnen maken.

Update: vandaag, 15 september 2009 kreeg ik bericht dat ik in het topic op het MR2 forum moest kijken... de motor draait al! Hoe het verder is, zal ik hopelijk later deze week kunnen zeggen.

 

Inmiddels heb ik het wonder zelf mogen aanschouwen. De motorruimte is afgewerkt, het hitteschildje gespoten. De luchtinlaat is het origineel van de Camry, dus in geval van een K&N luchtfilter is het een kwestie van die van de Camry V6 pakken. Het uitlaatsysteem is een kruising tussen de voorpijpen van de Camry en de voorpijp van de MR2 GT-i, middels een nieuw flexibel stuk aan elkaar gelast.

Inmiddels is de gehele achterwielophanging e.d. weer in elkaar (inclusief grotere turboremmen met gegroefde en geventileerde remschijven achter, de Eibachveren, de gele Koni Sport schokdempers en de poly urethaan ophangingsrubbers en nieuwe fuseekogels. Ook zijn de upgrade reactiestangetjes gemonteerd.

In het interieur zijn de Stri X-Line metertjes aangesloten en is de console aangepast aan de passing van de metertjes en de nieuwe Sony headunit. E.e.a. moet nog gemonteerd worden. Mijn nog altijd gemonteerde Sony CD wisselaar past gewoon in de nieuwe headunit (de kabels lagen er nog). De shortshifter is al gemonteerd. Nu is het nog een puzzel wat de aanpassing van de toerenteller moet zijn en verder zal in het vooronder nog e.e.a. gedaan moeten worden: Eibach veren, remsysteem, inclusief turbo hoofdremcilinder, urethaan rubbers en fusee- en stuurkogels vernieuwen.


De originele MY98 einddemper met katalysator t.b.v. de RDW keuring. Misschien is hij niet eens nodig, want de Skytune is toch veel rustiger dan voorheen het geval was.:-)

Op woensdag 24 september bleek dat de MR2 al rijklaar was, op een paar puntjes na. De boel moet natuurlijk nog uitgelijnd worden en de middenconsole was nog gedemonteerd en het dashboard (waarbij vooral de toerenteller nog een flinke afwijking vertoonde) moet nog afgemaakt en dichtgebouwd worden.... zoals gehoopt... komt de MR2 deze maand nog terug!!

Een filmpje van het rijden van 23/9:


De voorremmen, fuseekogels en Eibachversen zaten er plotseling ook al op.


De motorruimte in volle glorie.


Hier is al goed te zien dat de MR2 toch lekker laag ligt nu!


En jawel, de Stri X-Line smoke metertjes in aktie (nog met beschermfolie op het glas) en ook de Sony doet het en is aangesloten op de oude CD wisselaar.

 

 

Sinds woensdagavond 30 september is de MR2 weer terug! In het begin was het even goed aanvoelen en gevoelsmatig toch controleren of er niet per ongeluk na wat langer rijden ergens een lekkage zou zijn of toch nog motorolieverbruik ondanks alles. Tijdens een inrijperiode (lees: verandering van rijstijl na lang stilgestaan te hebben en daarvoor gekoppeld aan een Camry V6 automaat met weinig kms, dus vermoedelijk rustige en weinig ritjes bij een oudere(?) baas) is een klein beetje motorolieconsumptie normaal.

Binnen de paar dagen daarna heb ik de MR2 op wat verre zakelijke ritten meegenomen, dus binnen no time was er 1.100 km bij gekomen en na 800 km even de peilstok er (met moeite) uit getrokken en... een klein streepje onder max. Vroeger had er dan bij een vergelijkbare afstand en dergelijke omstandigheden op z'n minst een liter bij gemoeten.

TESTMETINGEN:

Zowel voor als na de motorconversie hebben we wat acceleratiemetingen gedaan, waarbij de methode dusdanig uitgezocht is dat er zo min mogelijk verschillen kunnen ontstaan (bij acceleratie vanuit stilstand op de bekende launchmanier krijgt het mechaniek niet alleen een opdonder, maar kan het moment of de koppelingsslip ook verschil opleveren, dus geen vergelijk met 0-100 testresultaten, maar wel geschikt als onderling vergelijk). Het traject was exact hetzelfde, de metingen zijn vele keren in twee(!) richtingen uitgevoerd.

Met de V6 zijn er forse verschillen opgetreden! Veel groter dan verwacht. Even e.e.a. op een rijtje:

* MR2 2.0 GT-i met K&N, Skytune classic, kwart tank benzine (gewicht!)

* MR2 3.0 V6 (met fors bewerkte cilinderkoppen, Denso VQ20 iridium bougies) met standaard papieren filter (nog wel), Skytune classic, 2/3 volle tank.

De metingen (gemiddelde uitslag):

Rollend tot 80 km/h: 2.0: circa 8+ s, 3.0: circa 5,4- s (verschil plm. 3 seconden)

Rollend tot 100 km/h: 2.0: 10,1 s, 3.0: 7,1 s (verschil: 3 seconden)

Rollend tot 120 km/h: 2.0: circa 14 s, 3.0: 10,0 s (verschil 4 seconden)

Rollend tot 140 km/h: 2.0: circa 16 s, 3.0: circa 12 s (verschil 4 seconden)

Conclusie: hoe hoger de snelheid hoe groter het verschil.

 

80-120 km/h in III: 2.0: 6,9 s, 3.0: 4,8 s (verschil 2,1 seconden)

80-120 km/h in IV: 2.0: circa 10 s, 3.0: circa 6,2 s (verschil 3,8 seconden)

100-140 km/h vanaf III: 2.0: circa 7,1 s, 3.0: 4,8 s (verschil 2,3 seconden)

100-140 km/h in IV: 2.0: circa 10 s, 3.0: circa 6 s (verschil 4 seconden)

100-140 km/h in V: 2.0: circa 12,2 s, 3.0: circa 9 s (verschil 3,2 seconden)

80-150 vanaf III: 2.0: 12 s, 3.0: 9,1 s (verschi: 2,9 seconden)

80-150 in IV: 2.0: circa 16,5 s, 3.0: 10,7 s (verschil: 5,8 seconden)

Opvallend was dat de tijden van de 3.0 veel constanter waren en dat bij de 2.0 het wat meer uit elkaar liep.

14 oktober 2009 gaat de MR2 op de dyno in Goes en krijgt de Perfect Power SMT6 kuur. Daarna nieuwe metingen!

Op woensdag 14 oktober is bij JP's Tuningshop te Kapelle een SMT6 gemonteerd, waarna we naar Tovami Dynocentre in Goes gingen om op de rollenbank het motormanagement goed af te stellen. Helaas bleek de module (en ook andere modules uit dezelfde laging) op slot te zijn, waarbij dit niet 1-2-3 op te lossen viel, dus exact een week daarna wederom afgereisd naar Goes.

De eerste standaardrun gaf de volgende resultaten op de krukas: 200 pk en 273 Nm. Dit is al een aardig resultaat in vergelijking met de fabrieksopgave van 188 pk en 254 Nm, echter zou je verwachten dat een katloze Skytune uitlaat en de cilinderkopbewerkingen meer resultaat zouden geven. Vermoedelijk zijn de opgaven van Toyota erg positief! In de praktijk is gebleken dat de Skytune Classic op de 2.0 al meer verschil geeft dan dit. Het K&N sportluchtfilter was net gemonteerd en telde niet mee.

De week daarna... een eerste standaardrun gaf al een vermogenstoename van ruim 2 pk, vermoedelijk te danken aan de K&N. Na het mappen van de SMT6 kwam er een eindresultaat uit van 210 pk en 300 Nm (een tussentijdse meting zat al iets hoger, maar toen bleek dat de Air Fuel Ratio iets bijstelling nodig had om niet te arm te lopen. Een erg mooi resultaat, zeker in vergelijking met een eerdere V6 met SMT6 op dezelfde bank.

De MR2 doet er nu nog een schepje boven op. Helaas moeten we nog wat doen aan de warmtehuishouding, want met name de motorolietemperatuur loopt te hoog op (bij presteren boven de 120 graden) en dat in het koele seizoen. Rond de 100 graden onder dezelfde omstandigheden is redelijker. Tijd voor een goede thermostaatgestuurde oliekoeler?

Onderstaand enkele filmpjes tijdens eerdere rondritten in de buurt (zonder SMT6) en de onderste tijdens de eerste testrun in Goes.

 

 

Inmiddels zijn we weer een maand verder en is er belangrijk nieuws te melden: de MR2 is RDW gekeurd! Wat is er de laatste tijd gebeurd?


Voor het nieuwe seizoen krijgt de MR2 gevulde en met zwart leder beklede stoelen in plaats van de stoffen bekleding.


Deze herfst hebben we een voorproefje van een MR2 filmpje gemaakt, hier de zwarte en witte V6 MR2's bij elkaar in het Zuid-Limburgse Heuvelland.


Voordat ik naar de RDW keuring wilde gaan, was het plan om een paar belangrijke punten vantevoren te checken. Eerst ben ik op een donderdagmiddag langs RDW Zwijndrecht gereden om na te vragen of het geluid (met de open Skytune uitlaat!) goedgekeurd zou worden. Na lang zoeken en een dB meting bleek dat de gemeten 94,5 decibel binnen de norm van 95 viel, dus dat was alvast goed!

Puntje 2 was de CO meting met deze Skytune (zonder kat!), deze bij mijn Mitsubishidealer even laten doen en die viel ook ruim binnen de normen.


Toen was het vrijdag 11 december 2009 D-Day! Op naar de RDW in Zwijndrecht met een paar opvallende resultaten. Toen ik aan de beurt was, bleek er na mijn verhaal over de geluidstest dit nu niet meer te hoeven en ook de CO test leek niet te gaan gebeuren. Uiteindelijk heeft de keurmeester het toch gedaan en tijdens het meten, vroeg hij of ik het toerental even op 3.000 rpm wilde houden... toen ik later vroeg waar dat voor was, vertelde hij dat de katalysator eerst warm moest worden.... die er niet onder zat, wat hij overigens had moeten zien toen we onder de MR2 stonden om de inbouw te bekijken. Alles was uiteindelijk o.k. tot mijn grote opluchting, want je weet nooit natuurlijk.

Toen kwam het gewicht ter sprake en hij vroeg of hij het gewicht van 1.250 kg van de MR2 van Huub aan kon houden... aangezien deze toen gewogen is met alle spullen aan boord en ik wist dat de V6 van Gidon aan 1.200 kg kwam, wilde ik graag wegen!

Gelukkig maar.... de keurmeester kwam met 1.220 kg aan! Viel me eigenlijk best tegen, toen bleek dat dit het rijklaar gewicht was en het leeggewicht 1.120 kg ging bedragen!! Dus met de 3.0 V6 en diverse aanpassingen valt de MR2 in een lagere HSB gewichtscategorie, want met de tweeliter was het 1.180 kg op het kenteken.

Opvallend was ook de vraag van de keurmeester of er alleen MR2 op het kenteken moest staan of dat er iets bij moest: MR2 3.0 V6 24V T-Bar was mijn suggestie, welke hij over nam. Uiteindelijk bleef daar MR2 T-Bar U9 van over, vermoedelijk door het feit dat er geen typegoedkeuring met deze handelsnaam was en nu de motorgegevens verwijderd waren en het restant bleef staan. Normaliter staat er doorgaans na import of swap alleen MR2 op het kenteken.

Grappig met het gewicht was dat de originele typegoedkeuring qua gewicht 1.180 kg was voor de MR2 2.0 GT-i 16 T-Bar, waarbij bij de mijne als extra gewicht het volgende aantikt: 17" LM wielen met veel bredere banden (i.p.v. de standaard 14"), de vierdelige originele achterspoiler, de spatlappen, de grotere remmen, de extra meters, de audio-unit e.d. en niet te vergeten de zwaardere zespitter! Er waren geen bijzondere dingen verwijderd, ook de tank was gewoon halfvol.

Wat drukte het gewicht (of zou kunnen schelen)? Geen reservewiel en boordgereedschap, de plastic bekleding in het vooronder was nog niet teruggeplaatst (weegt nauwelijks iets), geen mattenset, de kofferbakbinnenbekleding was nog verwijderd, idem de Sony CD wisselaar en alle losse spullen. Vermoedelijk is het Momostuur een stuk lichter dan het origineel en is de Skytune zonder kat wellicht wat minder zwaar?

Feit is dat de maandelijkse afschrijving gedrukt wordt en dit zal vast ook wel gunstig werken m.b.t. tot de toekomstige kilometerheffing. Ik ben er zeker tevreden mee.

Van het voorjaar moeten we bij Joshma nog even de puntjes op de i zetten: klepspeling controleren/vulplaatjes wisselen/stellen, de carterpanpakking zweet motorolie, de olietemperatuur sensor verplaatsen al dan niet in combinatie met een oliekoeler, handrem weer goed afstellen (is erg los, was voor die tijd lekker strak gesteld, wat ik medio 2008 speciaal had laten doen i.v.m. de bergen) en naar de afstelling kijken.

Koud wil de MR2 nog wat schokken/inhouden onderin, wat niet bepaald prettig is en ook lijkt er een rammel te zijn qua uitlaat/hitteschild.

Verder moet ik zelf nog het rechter tapijt vervangen, de lederen stoelen plaatsen en de boel goed schoonmaken en achter de schermen in de wax zetten en alles afwerken, inclusief een nieuwe lederen pookhoes en het plaatsen van de nieuwe TRD pookknop. Plus de CD wisselaar kan weer teruggeplaatst worden en ik wil het lakwerk een keer grondig polijsten en reinigen met klei voor het komend seizoen.